Reportaż szuka siebie. Ginący gatunek. Kieżuń/Rejmer/Szczygieł/Springer


📅 Data: środa 19 czerwca 2024 r

⌚Czas rozpoczęcia: 18:00

📌 Lokalizacja: Warszawa – Schildmieście, Gałczyńskiego 12, Centrum Kultury Faktycznej (Pokaż na mapie)

Szczegółowe wyjaśnienie znajduje się poniżej ⬇️









Z okazji 15-lecia Fundacji Instytut Reportażu zapraszamy do Domu Kultury Faktu na cykl debat.

W 2024 roku minie 15 lat od powstania Instytutu Reportażu. W momencie premiery polski reportaż rósł w siłę. Mniej więcej w tym czasie polscy wydawcy zaczęli tworzyć mocne serie reportażowe. Gatunek ten nadal miał się dobrze w redakcji. Już niedługo narodzi się jedna z najważniejszych polskich nagród literackich. Ryszard Kapuściński poświęcił się literaturze reportażowej. Na rynku zaczęło pojawiać się coraz więcej hałaśliwych premier dziennikarskich. Reportaż ten zyskał silną pozycję w polskiej literaturze i do dziś ma wierne, oddane i rzetelne grono czytelników. Jak stwierdził profesor w jednej z zorganizowanych przez nas dyskusji. Przemysław Czapliński: „Reportaż jest w Polsce tak silny, że dziś to dziennikarze decydują, co jest, a co nie jest reportażem”. Z perspektywy czasu tę diagnozę można odczytać jako przestrogę. Od tego czasu wiele się zmieniło. Dziś dużo mówimy o kryzysie reportażu, jednak jest on coraz mniej poruszany w prasie i wciąż nie może znaleźć oparcia w Internecie. Gatunek niemal całkowicie przeniósł się do książek i choć w Europie jest ich jeszcze wiele, to coraz bardziej uzasadnione staje się pytanie, czy ta ilość przekłada się na jakość. Pozostaje także pytanie, czy narzędzia stosowane w reportażu od kilkudziesięciu lat są wystarczające do opisania świata, który przez ten czas tak bardzo się zmienił. Chcemy wykorzystać tę 15-tą rocznicę, aby zadać sobie te wszystkie pytania i znaleźć odpowiedzi. Kiedy w 2009 roku zakładaliśmy Instytut, pisaliśmy, że reportaż „powstał po to, aby jak najwięcej ludzi mogło zrozumieć innych”. Nadal w to wierzymy. A wierzymy, że taki reportaż jest dziś szczególnie potrzebny.

19 czerwca: Gatunki zagrożone
Co to jest gatunek literacki, czemu służy to pojęcie i czy reportaż literacki to rzeczywiście odrębny gatunek? I co najważniejsze, czy takie klasyfikacje gatunkowe mają sens z punktu widzenia pisarza? Deklarując, że piszemy w obrębie określonego gatunku, nie jesteśmy w stanie zrozumieć, co daje nam pisanie w ogóle. Czy nie zamykamy się na możliwości poznawcze? Być może nasze przywiązanie do tego gatunku wynika z zupełnie innych, pozaliterackich i bardziej komercyjnych powodów. Jak się okazało, reportaż ten przez wiele lat dobrze sprzedawał się w Polsce. Książki reportażowe rzadko się dobrze sprzedają, ale gatunek ten ma specyficzną grupę czytelników. Co oznacza dla nich ta etykieta? Co się stanie, jeśli ktoś zacznie przy niej majstrować?

Uczestnicy: Małgorzata Rejmer, Piotr Kieżuń, Mariusz Szczygieł
Dyrygent: Philip Springer
Współgospodarz: Pismo
Projekt współfinansowany jest przez Miasto Stołeczne Warszawa.





Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *